وی افزود: ما سخن از رقبایی میگوییم که در آینده بسیار نزدیک به عرصه رقابت با فولاد مبارکه وارد میشوند اما حرکتهای جدید ما از روی هوشمندی و با یک نگاه بلندمدت است. ما میبینیم از یک سو رقبای جدیدی در حال ورود به عرصه هستند و از سوی دیگر تهدیدهایی برای فولاد مبارکه وجود دارد. شاید در آینده برخی محصولات انحصاری ما دیگر انحصاری نباشد. این مسئله با اینکه تهدید است اما فرصتهای خوبی بسیار ارزشمندی را برای ما ایجاد میکند و ما به عنوان یک مجموعه هوشمند باید به سرعت واکنش نشان دهیم و پیشبینیهای لازم را داشته باشیم.
مدیرعامل فولاد مبارکه گفت: جایگاه فولاد مبارکه علی رغم پیشرفت خوبی که داشته و طی چند دهه اخیر از ۲ میلیون تن تولید به ۱۰ میلیون تن رسیده است، باید یک جهش فوق العاده داشته باشد و در اقتصاد بدون نفت نقش ایفا کند.
طیبنیا اظهار کرد: اگرچه فولاد مبارکه جز برترین شرکتهای کشور و الگوی ملی بنگاه داری محسوب میشود اما باید علاوه بر حفظ این موقعیت، باید در اقتصاد ملی نقشآفرینی ویژه داشته باشیم. باید تهدیدها را به فرصت تبدیل کنیم. اگر قبلا میخواستیم به سمت محصولات کیفی حرکت کنیم و بازار به دلیل خلأهای شدید این امکان را به ما نمیداد اما الان این عرصه را باید به دیگران واگذار کنیم و خود به ارزشآفرینیهای دیگری بپردازیم. مجموعههایی مانند توکافولاد نقاط قوت ما است که دیگران از بیبهره هستند بنابراین با رویکردهایی که اکنون داریم به دنبال این هستیم که مجموعه استراتژیهای رشدی را برای گروه تدوین کنیم که متضمن پایداری گروه باشد.
۵ محور اصلی تحول در فولاد مبارکه
وی با اشاره به لزوم چابک سازی فرایندها و پررنگتر شدن نقش نوآوری در مجموعه گفت: در این تحول ۵ محور اصلی دنبال میشود که اولین آن استفاده حداکثری از ظرفیتهای موجود است. توسعه سرمایه انسانی، توسعه کمی، کیفی و متوازن، ورود به حوزه نوآوری و فناوریهای جدید و تبدیل شدن به صنعت سبز از دیگر محورهای اصلی این برنامه است.
مدیرعامل فولاد مبارکه اظهار کرد: اگر بخواهیم در آینده در تراز جهانی فعال باشیم باید به تقویت بخش بازرگانی و بازاریابی واحدها و گروه فولاد مبارکه توجه کنیم. متاسفانه ما در ایران مجموعههای تخصصی بازرگانی و بازاریابی نداریم و بنابراین باید به این موضوع پرداخته شود.
طیبنیا افزود: بیتوجهی به این موضوع باعث میشود فعالیتهایی که از سود ذاتی بالایی برخوردار هستند در عمل سود کمتری را به دست آورد بنابراین لازم است به تقویت بازاریابی و بازارگانی تخصصی نگاه جدی شود.
پس از پایان سخنرانی مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه، دومین روز از همایش دو روزه تدوین مدل کسبوکار شرکتهای گروه سرمایهگذاری توکافولاد پایان یافت.