• امروز : یکشنبه - ۱۸ شهریور - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 8 September - 2024
کل اخبار 364اخبار امروز : 0
7

گروه توکافولاد موفق در سرمایه‌گذاری هوشمند، نامی آشنا در زنجیرۀ عظیم کسب‌و‌کار صنعت فولاد کشور

  • کد خبر : 3432
  • ۲۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۱
گروه توکافولاد موفق در سرمایه‌گذاری هوشمند، نامی آشنا در زنجیرۀ عظیم کسب‌و‌کار صنعت فولاد کشور
معاون منابع انسانی و سازماندهی فولاد مبارکه و عضو هیئت‌مدیره شرکت سرمایه‌گذاری توکافولاد گفت: گروه توکافولاد در سرمایه‌گذاری هوشمند موفق عمل کرده و در زنجیرۀ عظیم کسب‌و‌کار صنعت فولاد کشور نامی آشنا است.

 

روابط‌عمومی گروه سرمایه‌گذاری توکافولاد همزمان با سی و ششمین سالروز تاسیس گروه سرمایه‌گذاری توکافولاد به گفت‌و‌گو با مهندس علیرضا کاظمی- عضو هيئت‌مديره شرکت سرمايه‌گذاري توکافولاد و معاون سرمايه‌هاي انساني و سازماندهي فولاد مبارکه نشسته که متن کامل این مصاحبه در ادامه از نظر می‌گذرانید:

 

جایگاه امروز توکافولاد در صنعت ایران را چگونه ارزیابی میکنید؟

شرکت سرمایه‌گذاری توکافولاد به دلیل پیوستگی ساختاری با فولاد مبارکه، هم‌چنین مأموریتی که همواره در پشتیبانی از برخی نیازهای استراتژیک فولاد مبارکه داشته است و نیز نیروی انسانی متخصص در طول قریب به چهار دهه تجربه، توانسته است سرمایه‌گذاری‌های هوشمندانه‌ای در زنجیرۀ عظیم کسب‌وکار فولاد مبارکه کرده و به تأمین‌کنندۀ نام‌آشنا، قابل‌اعتماد و خوبی برای سایر مشتریان در اکوسیستم فولادی کشور مبدل گردد.

تنوع نیازهای فولاد مبارکه در کنار رویکرد توسعه‌گرای مدیران ادوار مختلف این شرکت، موجب تنوع سرمایه‌گذاری‌ها در شرکت توکافولاد و تبدیل‌شدن این شرکت به یک گروه چند رشته‌ای با دو مجموعه مأموریت «تولیدی و عملیاتی» و «سرمایه‌گذاری» شده است. از این منظر یک ارزیابی واقعی از جایگاه کنونی توکافولاد در صنعت، می‌بایست با نگاهی به پیشینه و ساختار چندرشته‌ای آن و در مقایسه با دیگر گروه‌های چند رشته‌ای صورت پذیرد.

بااین‌وجود، بر کسی پوشیده نیست که گروه سرمایه‌گذاری توکافولاد، امروزه در حوزۀ «حمل‌ونقل ریلی» با داشتن بزرگ‌ترین شرکت ریلی ایران و سهم قابل‌توجه از حمل ریلی مواد معدنی کشور و نیز در حوزۀ «حمل‌ونقل جاده‌ای» و «ترابری درون‌سازمانی» که مجموعۀ آن‌ها تقریباً نیمی از فعالیت‌های این گروه را تشکیل می‌دهد، از جایگاه ویژه و ممتازی برخوردار است.

از سوی دیگر سرمایه‌گذاری‌های هوشمندانه این شرکت در دو حوزۀ «معدنی» و «نسوز» به‌عنوان پیش‌نیازهای اصلی و استراتژیک فرایند فولادسازی در فولاد مبارکه و دیگر فولادسازان سطح کشور و کسب جایگاه‌های برتر کشوری در میان فعالان این دو حوزه به‌ویژه صنعت نسوز، نشان از جایگاه قابل‌توجه و آیندۀ امیدآفرین این گروه در صنعت ایران دارد.

تمرکز بر حوزۀ مالی و بازرگانی در این گروه از طریق چند شرکت سرمایه‌گذاری، سبدگردان و کارگزاری و کسب رتبه‌های برتر ملی در میان رقبای داخلی و جلب اعتماد سرمایه‌گذاران و سهام‌داران بازار سرمایه، نشان می‌دهد که این گروه علاوه بر توجه به حوزۀ تولیدی و عملیاتی، از ظرفیت‌های عظیم بازار سرمایه برای جلب مشارکت سرمایه‌گذاران این بازار و روانه ساختن آن به سمت‌وسوی تولید، غافل نبوده و دستاوردهای قابل‌توجهی را نیز کسب کرده است.

 

به نظر شما آیا توکافولاد در طی این مسیر ۳۶ ساله، به اهداف و برنامههای مدنظر رسیده است؟

اساس شکل‌گیری شرکت سرمایه‌گذاری توکافولاد مبتنی بر یک رویکرد و نگاه متعالی، مسئولانه و دوراندیشانه بوده است که بر اساس آن، این شرکت به محلی برای فعالیت سرمایه‌های انسانی متخصص و کاردان شرکت فولاد مبارکه به‌ویژه متخصصانی که در دوران ساخت فولاد مبارکه، مسئولیت‌های اساسی راه‌اندازی این شرکت بزرگ را بر عهده داشتند تبدیل شود و ضمن حفظ و نگهداشت آنان، از پراکندگی و یا خروج ایشان از کشور جلوگیری شود.

بنابراین، نگاه اولیه به شکل‌گیری و تأسیس توکافولاد، مبتنی بر یک دغدغۀ اولیه و آن‌هم حفظ سرمایه‌های انسانی متخصص بوده است. از این منظر وقتی به وضعیت کنونی سرمایه‌های انسانی خبره و نخبۀ شاغل در این گروه نگریسته می‌شود، می‌توان گفت که این گروه در راستای فلسفۀ وجودی و هدف اولیۀ خود توانسته است با گردهم‌آوردن متخصصان و خبرگان شایسته، دانش و تجربیات آن‌ها را در مسیر سود آفرینی و خلق ارزش به کار گیرد.

اما بااین‌وجود، در فراروی این شرکت، مسیری طولانی و قله‌های فتح نشدۀ زیادی وجود دارد که دستیابی به آن‌ها نیازمند برنامه‌ریزی و همت جمعی و بیش‌ازپیش مدیران و کارمندان و کارگران این مجموعه است. افزایش ناوگان حمل‌ونقل ترکیبی، افزایش حجم تولید در شرکت‌های تولیدی و افزایش میزان ارائۀ خدمات در شرکت‌های پیمانکاری و خدماتی، نوسازی و به‌روزرسانی تجهیزات و ماشین‌آلات خطوط تولید، ارتقای کیفی محصولات و دستیابی به استانداردهای جهانی با هدف توسعۀ صادرات و امکان ورود به بازارهای منطقه‌ای و جهانی، افزایش تعاملات و ارتباطات درون‌گروهی شرکت‌ها، بررسی و بازنگری سبد سرمایه‌گذاری‌ها، خروج از کسب‌وکارهایی که تأمین‌کنندۀ منافع سهامداران نیست و ورود به کسب‌وکارهای سودده و مفید ازجمله New Business ها و کسب‌وکارهای اقتصاد چرخه‌ای، ارتقای ارزش شرکت در بازار سرمایه به ارزش ذاتی دارایی‌ها (NAV)، اصلاح ساختار مدیریت منابع مالی و سرمایه‌های انسانی، استفاده از ظرفیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان و دریافت و به‌کارگیری ایده‌ها و طرح‌های نوآورانه و تولید سبز بخشی از حوزه‌های قابل‌بهبود و قله‌های فتح نشدۀ توکافولاد است.

 

کارنامه سال ۱۴۰۲ توکافولاد را حائز چه نقاط مثبت و یا احیاناً منفی میبینید؟

از اقدامات مثبت این شرکت در سال گذشته، می‌توان به افزایش سرمایه شرکت اصلی و شرکت‌های زیرمجموعه، تصویب طرح‌های توسعه‌ای شرکت‌های زیرمجموعه، افزایش قابل‌توجه بهره‌وری و نیز سودآوری ۶ ماهۀ شرکت‌ها در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، توسعه و تنوع‌بخشی ابزارها در حوزه صندوق‌های سرمایه‌گذاری ازجمله توسکا و نارین، راه‌اندازی خط تولید آجرهای کربن منیزیت شرکت صنایع نسوز توکا و ارتقای تصویر بیرونی برند توکافولاد اشاره کرد.

 

راهبرد توکافولاد در مسیر آینده چگونه تبیین و تنظیمشده است؟

طبیعتاً راهبردهای هر شرکت منطبق بر مأموریت‌های ذاتی و با نگاهی به انتظارات و رویکردهای سهام‌داران عمده و از طریق تصمیم‌گیری در عالی‌ترین رکن شرکت- یعنی هیئت‌مدیره صورت می‌پذیرد. بااین‌حال به نظر می‌رسد راهبرد توکافولاد برای آینده، ترکیبی از وفاداری به مسیر موفق طی شده در گذشته، درک صحیح از جایگاه و وضعیت کنونی و نگاهی تحلیلی و دقیق به آینده و اقتضائات و الزامات نقش‌آفرینی در آن خواهد بود.

 

مهمترین نقطه قوت گروه فولاد چیست؟ چرا توکا مهم است؟

از نقاط قوت توکافولاد، می‌توان به تنوع موجود در پرتفوی سرمایه‌گذاری‌های این گروه، حجم بالای سرمایه‌گذاری‌ها و قرار گرفتن در بخش شرکت‌های متوسط بازار سرمایه، بهره‌گیری از متخصصان و البته فعالیت در زنجیرۀ ارزش فولاد و پیوستگی ساختاری با فولاد مبارکه اشاره کرد.

بااین‌وجود، اگر قرار باشد به مهم‌ترین نقطه قوت توکافولاد اشاره‌کنم، می‌توان به سرمایه‌گذاری هوشمند این گروه بر روی نیازهای استراتژیک فولاد مبارکه و دیگر فولادسازان و تلاش توکافولاد برای تنوع‌بخشی به مشتریان و دستیابی به جایگاه بزرگ‌ترین زنجیرۀ تخصصی پشتیبانی صنعت فولاد از سنگ تا رنگ اشاره نمود.

لینک کوتاه : https://tukaco.ir/?p=3432

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها