• امروز : شنبه - ۶ مرداد - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
کل اخبار 356اخبار امروز : 0
3
استاد اقتصاد دانشگاه تهران در بزرگ‌ترین گردهم‌آیی فعالان بازار سرمایه:

اگر اقتصاد قابل پیش‌بینی شود بازار جذاب، بازار سرمایه خواهد بود

  • کد خبر : 3072
  • ۰۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۳
اگر اقتصاد قابل پیش‌بینی شود بازار جذاب، بازار سرمایه خواهد بود
استاد اقتصاد دانشگاه تهران گفت: اگر اقتصاد قابل پیش‌بینی شود بازار جذاب، بازار سرمایه خواهد بود.

به گزارش روابط عمومی گروه سرمایه‌گذاری توکافولاد، استاد اقتصاد دانشگاه تهران در کنفرانس چشم‌انداز بازار سرمایه۱۴۰۳ با بیان اینکه براساس سه شاخص رشد اقتصادی، نرخ تورم و رشد نقدینگی می‌توان اقتصاد را تحلیل کرد، اظهار داشت: اگر نیم‌قرن اخیر را نگاه کنید، رشد اقتصادی ما در این بازه زمانی یعنی از سال ۱۳۵۰، ۲/۸درصد و در سال ۱۴۰۲ رشد اقتصادی ما ۳/۶درصد بوده است؛ متوسط تاریخی نرخ تورم ۵۰درصد و در سال ۱۴۰۲ حدودا ۴۲درصد بوده است. رشد نقدینگی نیز در متوسط نیم‌قرن اخیر ۲۷/۸درصد و در سال ۱۴۰۲ حدود ۲۶درصد است.

وی افزود: اما اگر دوره بعد از جنگ را در نظر بگیریم، رشد اقتصادی در این بازه زمانی، ۳۶درصد و در سال ۱۴۰۲ نیز تقریبا همین درصد است. نرخ تورم ۲۲درصد و در سال ۱۴۰۲، حدودا ۴۲درصد است. رشد نقدینگی نیز ۲۷/۸درصد بوده و در سال ۱۴۰۲ هم ۲۶درصد است.

وی با طرح این سوال که با چنین تصویری از اقتصاد، متوجه چه چیزی می‌شویم، تصریح کرد: ما متوجه می‌شویم که نرخ رشد اقتصادی و نرخ رشد نقدینگی تقریبا برابر بوده اما نرخ تورم بالا افزایش یافته است. آیا این وضعیت می‌تواند ما را نگران کند؟ ما چرا درباره اقتصاد ایران نگرانیم؟

عضو هیئت‌علمی دانشگاه تهران اظهار داشت: نرخ تورم در سال‌های اخیر برای کاهش، بدجور مقاومت می‌کند؛ یک مسئله‌ی آن ناترازی است. انتظارات تورمی بالاست و این باعث می‌شود که رشد نقدینگی بلافاصله روی تورم اثر بگذارد. تورم‌های پنهان هم در حال آشکارشدن است. همچنین مرتب شوک‌های زیادی به اقتصاد ایران وارد می‌شود. ابتدای امسال نرخ تورم ۵۵/۵درصد بود اما الان ۳۵.۸درصد است. دولت در انتهای سال ۱۴۰۱ متوجه شد وضعیت خوب نیست و باید سیاست انقباضی را در پیش بگیرد. این سیاست توانسته روی تورم تاثیر بگذارد بنابراین تورم در امسال سیر نزولی داشته اما کماکان بالاست. بنابراین دولت همین سیاست را دنبال خواهد کرد و اگر یک شوک بیرونی در سال ۱۴۰۳ به اقتصاد ما وارد نشود انتظار این است که تورم پایین‌تر هم بیاید.

وی با بیان اینکه در دوره بعد از جنگ، جز یک مورد، هر زمان که نرخ ارز جهش داشته، مسیر تورم دچار تغییر شده است؛ به نرخ رشد اقتصادی اشاره کرد و افزود: نرخ رشد اقتصادی در سال ۱۴۰۲، ۳/۶درصد است؛ دو عامل باعث می‌شود درباره رشد اقتصادی نگران باشیم. رشد اقتصاد ایران به منابع طبیعی خیلی وابسته است و این منابع پتانسیل اینکه رشد را بالا نگه دارند، ندارند. دوم اینکه انباشت سرمایه ما در دهه ۹۰ ثابت بوده است. همین باعث می‌شود نگران باشیم. بنابراین علی رغم اینکه رشد اقتصادی در سال‌های اخیر اتفاق افتاده، اما در سال ۱۴۰۳ پیش‌بینی من این است که رشد بین همان ۳ تا ۴درصد باشد.

رحمانی به نرخ رشد نقدینگی هم اشاره و تصریح کرد: دولت سیاست انقباضی را در پیش گرفته است و امکان این‌که این سیاست شدیدتر شود وجود ندارد؛ معلوم است که تلاش دولت برای اجرای این سیاست تاثیر خود را در سال ۱۴۰۲ نشان داده است. رشد نقدینگی در دو سال اخیر دچار نزول شده است.

وی در ادامه صحبت‌های خود به بازار سهام هم اشاره کرد و اظهار داشت: براساس عوامل کلان اقتصادی، وقتی‌که بازارها را نگاه می‌کنیم می‌بینیم که انتظار تورمی همچنان بالاست و همین روی قیمت بازارها فشار خواهد آورد. تنها چیزی که می‌تواند محرک افزایش قیمت سهام باشد فشار بیرونی است که با مسائل سیاسی گره خورده است.

این اقتصاددان با طرح این سوال که آیا سرمایه‌گذاری در بازار سهام معقول است، افزود: اگر ما یک استراتژی سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت داریم به نظر من واقعا سرمایه‌گذاری در بازار سهام ریسکی است و خیلی قابل اتکا نیست؛ ولی اگر بلندمدت نگاه کنید به نظر می‌رسد بازار سرمایه قابل اتکاتر است.

وی در پایان اظهار امیدواری کرد که سیاست‌گذاری اقتصاد کلان، اقتصاد را به سمت وضعیت قابل پیش‌بینی ببرد؛ در این صورت، بازار جذاب، بازار سرمایه خواهد بود.

لینک کوتاه : https://tukaco.ir/?p=3072

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها