• امروز : شنبه - ۶ مرداد - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
کل اخبار 356اخبار امروز : 0
2
مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران در بزرگ‌ترین گردهم‌آیی فعالان بازار سرمایه:

«قیمت‌گذاری دستوری» چالش اصلی فعالان بازار سرمایه است/ باید شرکت‌های توسعه دیجیتال وارد بورس شوند

  • کد خبر : 3070
  • ۰۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۱
«قیمت‌گذاری دستوری» چالش اصلی فعالان بازار سرمایه است/ باید شرکت‌های توسعه دیجیتال وارد بورس شوند
مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران گفت: «قیمت‌گذاری دستوری» چالش اصلی فعالان بازار سرمایه است.

به گزارش روابط عمومی گروه سرمایه‌گذاری توکافولاد، مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران در این کنفرانس ضمن تبریک به خانواده فولاد مبارکه برای برگزاری این کنفرانس، به دغدغه‌های بازار سرمایه برای سال آینده اشاره کرد و اظهار داشت: امروز با انبوهی از واژگان مواجه هستیم که پیش‌بند ناترازی دارند؛ مثلا بانکی‌ها می‌گویند ما ناترازی منابع داریم، ناترازی‌های واردات و صادرات و..‌. همه این‌ها دغدغه‌های زیادی را متوجه مردم می‌کند که قرار است چگونه حل شوند.

محمود گودرزی افزود: چندین دهه است که ما درباره این لغات در رسانه‌ها به وفور می‌شنویم؛ به گمان من دو محور اساسی درخصوص رشد و بالندگی و توسعه اقتصاد ایران وجود دارد که یکی از آن‌ها بحث مربوط به مفهوم توسعه است که خروجی آن باید گشایش‌های اقتصادی و رفع تحریم‌ها و امکان مبادلات برای تجار و صنعتگران باشد.

وی تصریح کرد: موضوع اساسی در محور دوم که چالش اصلی فعالان بازار سرمایه است موضوع «قیمت‌گذاری دستوری» است که بلای جان صنعت ما شده و طی یک سال گذشته که به استان‌های مختلف سفر می‌کنیم می‌بینیم که صنایع مختلف به ناله کردن افتاده‌اند.

وی با طرح این سئوال که اگر این مشکل وجود دارد چگونه باید آن را حل کرد، اظهار داشت: به گمان من، خصوصی‌سازی تا زمانی که موضوع قیمت‌گذاری دستوری حل نشود، معنا و مفهومی ندارد؛ باید هزینه و منفعت این قیمت‌گذاری دستوری برای مردم ما مشخص شود. آیا حکمران و سیاست‌گذار اقتصادی یک پژوهش کامل درباره این موضوع خانمان‌سوز داشته است؟ من ندیده‌ام و این غم‌انگیز است.

وی افزود: وظیفه بخش خصوصی است که مزایا و معایب این قیمت‌گذاری دستوری را مشخص کند؛ طبقات ضعیف جامعه از این موضوع آسیب می‌بینند، چون با نگه داشتن قیمت‌ها، درآمدها، متناسب رشد نمی‌کند و یک ناترازی جدید در خانواده‌ها شکل می‌گیرد و باعث اعتراض می‌شود.

مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران با بیان این‌که موضوع دیگر تامین مالی است، تصریح کرد: سال گذشته ۶۰۰هزار میلیارد تومان در بازار سرمایه تامین مالی انجام شده و به نظر می‌رسد امسال هم همین عدد اتفاق بیافتد؛ اما سود ۳۰ درصد بازدهی صنایع چقدر است که بخواهد تامین مالی کند و قطعا باعث رکود خواهد شد. ما در بورس تهران کمک کردیم که با استفاده از مشارکت مردم در پروژه‌های سرمایه‌گذاری به تامین مالی کمک کنیم اما تا زمانی که یک بازار ثانوی شاداب نداشته باشیم تامین مالی در بازار اولیه معنا ندارد.

مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران اظهار داشت: نظام سیاست‌گذاری کلان ایران اگر به این نتیجه برسد که با سرمایه‌گذاری در بازار ثانویه شاداب می‌تواند بازار اولیه را تامین مالی کند، قطعا تحولات خوبی اتفاق خواهد افتاد.

وی با بیان اینکه معماری تحول دیجیتال را در پیش گرفته‌ایم و ۱۱ پروژه در این زمینه به ثمر رسیده است، افزود: قطعا در سال جدید این نوآوری‌ها در خدمت فعالان خواهد بود.

گودرزی با بیان اینکه غم‌انگیز است که ما مانند بورس‌های توسعه‌یافته دنیا شاهد ورود شرکت‌های دانش‌بنیان در بازار نیستیم، تصریح کرد: نوسانات قیمت دلار و سایر ارزها در نوسانات بازار سرمایه اثرگذار است. متاسفانه به دلیل کم‌کاری دستگاه‌های اجرایی در سنوات قبل، دغدغه‌های نهادهای نظارتی و امنیتی تامین نشده و درست هم انتظار دارند. به اعتقاد من اگر شرکت‌های توسعه دیجیتال وارد بازار شوند، می‌توانند تحولات خیلی خوبی را در بازار ایجاد کنند چون هیچ تاثیری از تحولات ارزهای جهانی ندارند.

وی با بیان اینکه امید تنها چیزی است که بازار ما نیاز دارد و اگر جوانان ما که سال‌ها کار کرده‌اند نتوانند وارد بازار شوند قطعا موجب ناامیدی و مهاجرت نخبگان ما خواهد شد، اظهار داشت: نظام سیاسی و اقتصادی ایران باید اجازه ورود این شرکت‌ها به بازار را بدهد چون خیلی از جوانان می‌توانند جذب این شرکت‌ها شوند.

لینک کوتاه : https://tukaco.ir/?p=3070

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها